Rapportage Nationaal Quievrain georganiseerd door najaarsklassiekers op Urk

Opgesteld op 15 oktober 2025 Simon Zeeman mede n.a.v. vragen van het NPO bureau.

Algemeen

De organisatie van de najaarsklassiekers organiseren dit jaar voor het 20e jaar najaarsvluchten. Vanaf 2017 heeft dat steeds meer een nagenoeg landelijke dekking gekregen.

In 2025 waren er 15 inkorflokalen gevestigd in Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland. De duiven die meedoen komen uit de afdeling 1, 2, 5, 6,7, 8, 9, 10 en 11.

Wij verdelen de wedstrijden/invliegvluchten in twee lijnen. Voor de vierde keer hebben we een nationale vlucht als eindpunt.

Voordat we aan het officiële programma beginnen bieden we trainingsvluchten aan om de afstandsverschillen zeker aan de Westkant goed te overbruggen.

Bij ons wordt er tijdens de wedstrijdvluchten naast het invliegen van duiven ook door een gedeelte van de deelnemers meegedaan aan de prijzentafel van € 7.500,–.

Daarnaast organiseren wij deze vluchten ook al 20 jaar met een maatschappelijke betrokkenheid door geld op te halen voor het RonaldMcDonaldhuis, nu al ruim € 60.000 euro opgehaald door de jaren heen.

Organisatie

In alle 15 inkorflokalen is er een centrumleider die met zijn team alles in de betreffende regio organiseren.

De overkoepelende organisatie wordt geleid door Simon Zeeman en daarom heen zijn er meerdere mensen heel actief met het in goede banen leiden van de organisatie.

Gericht op het wedstrijd gedeelte wordt er in de week voorafgaande regelmatig overlegd tussen de centrumleiders en de hoofd van de organisatie.

Daarnaast vindt er gedurende de week meerdere keren overleg plaats tussen de losser (is ook al heel erg lang losser van de afdeling Friesland) een weersdeskundige (met hele ruime ervaring) over de verwachtingen voor de komende wedstrijd. Vaak is het weer in het najaar wat grillig en wij willen tijdig inspringen op de omstandigheden om een zo acceptabel mogelijke vlucht neer te kunnen zetten. Het NPO bureau wordt ook indien nodig door ons lastig gevallen om van losplaats te kunnen wisselen in het belang van de duiven.

Ook is er organisatorisch overleg met de vervoerders (beide ook zeer ervaren)

 

Organisatie op de lossingsdag en de verantwoordelijkheden

Op de lossingsdag staan de losser, de weerdeskundige, de vervoerder en de hoofd van de organisatie in nauw contact met elkaar.

De eindbeslissing van lossen ligt bij de losser en de hoofd van de organisatie

Zij nemen hier in mee de adviezen, de van te voren uitgewerkte scenario’s en de eigen waarnemingen.

Quievrain 11 oktober 2025

Voorafgaande aan de vlucht was tot vrijdagavond duidelijk dat wij niet op de voorspellingen af konden gaan, want die veranderde per uur. Ook vastgesteld door de weerdeskundige.

Wat voor het weekend duidelijk was en ook is besproken met de centrumleiders dat het geen vanzelfsprekende weekend zou worden. De omstandigheden kregen geen 8+, maar er waren ook geen reden om te denken aan een 6-. Wel is meegenomen in de communicatie op de site www.najaarsklassiekers.nl en via de centrumleiders dat onervaren duiven die net 2 a 3 vluchten hadden gevlogen beter niet konden deelnemen.

Op de morgen zelf was het op de losplaats, bij de start van de morgen, volgens alle gegevens, incl. de waarnemingen van de vervoerder, egaal grijs. Dit begon vanaf 10.00 uur heel langzaam te wijzigen in lichte plekken door de bewolking naar plekken met blauw.

De waarnemingen volgens de weerkaarten was dat de vlieglijn wisselend lichte bewolking tot zwaardere bewolking zou zijn, heel ruim zicht en de voorspelde motregen zou uitblijven. De bewolking was overal boven de 400 meter. Bij een latere lossing zouden de omstandigheden in Zeeland en het Noorden afnemen. Wij hebben gerekend met een snelheid van 70km per uur voor de duiven en 60 minuten om de prijzen eruit te hebben (bij ons is dat 50% van de deelnemende duiven). Daarnaast waren de voorspelling voor zondag voor Zeeland en boven Utrecht gewoon slecht te noemen.

De lossing verliep met een voldoende vertrek van de losplaats. De duiven gingen in groepen van de losplaats en na 10 minuten waren alle duiven in de goede richting vertrokken. Bij een super vertrek ben je ze binnen 3 minuten allemaal kwijt van de losplaats, maar in het seizoen komt het ook wel eens voor dat ze met 30 minuten nog niet zijn vertrokken.

De werkelijkheid heeft ons echter ingehaald. De vervoerder heeft waargenomen dat het zicht vanaf half België tot Dordrecht ver beneden peil was tot zelfs 2-3 km. Zelfs op dat moment werd dat nergens op de weerkaarten vermeld. Dit heeft er toe geleid dat de duiven tegen een muur zijn opgevlogen en waarschijnlijk naar een oplossing hebben gezocht.

Het verloop is voor de afd 1, 2, 5 ,6 , 7  en 8 zwaar te noemen met te weinig aankomsten op dezelfde dag en een beginsnelheid van beneden de 1000 meter. Uiteindelijk liggen daar de verliezen op gemiddeld 10-15%. Wat wel voorkomt in deze situaties dat hele goede duiven achterblijven.

Het verloop is voor de afd 9, 10 en 11 slecht te noemen met verliezen tussen de 30 tot 50%.

Gelukkig komen er nog steeds duiven na of worden opgegeven. Wat ook opvalt is dat er ook bovenmatig gewonde duiven worden doorgegeven. Dat bevestigd dat de duiven tegen een muur zijn opgeknald.

Zelf reflectie van de organisatie

Laat duidelijk zijn dat deze vlucht in het rijtje komt van zeldzame dieptepunten voor onze organisatie. Wij hebben in 20 jaar tijd rond de 150 vluchten georganiseerd, dit is de tweede keer dat het een overnachtvlucht is geworden. Verder zijn de verliezen bij onze vluchten niet anders dan bij een regulier jonge duivenseizoen. Dit neemt de afgelopen jaren iets toe omdat sommige deelnemers de zwaarte iets onderschatten. Liefhebbers bereiden zich daar niet altijd goed genoeg op voor, ondanks dat we in onze nieuwsbrieven daar jaarlijks aandacht aan besteden.  De duiven krijgen bij ons een gedegen opleiding en zijn wedstrijd klaar voor het volgende seizoen. De breedte van het werkgebied is zwaarder dan bij organisaties die met een karretje rijden en de duiven veelal op dezelfde plek moet zijn. Bij deze organisaties zijn de verliezen in het opvolgende jaar veel groter.

Onze organisatie is zover ik weet ook professioneler opgezet dan menig andere organisator van najaarsvluchten.

Onze ervaring is dat 1 in de 3 seizoenen het weer eenvoudig is te noemen. Dit is onvoldoende om een Nationaal concours veilig te organiseren. Wij hebben dan ook besloten, ondanks dat het project wel erg wordt gewaardeerd, om af te stappen van dit Nationaal concours en een apart programma in stand te houden voor beide vlieglijnen. Hierdoor zijn wij flexibeler om in te spelen op de omstandigheden. Want 1 van de bij oorzaken kan zijn dat de Oostkant een te grote stap moest maken naar deze vlucht.

Op dezelfde losplaats hebben we geconstateerd dat er ook een Belgische lossing is geweest 45 minuten na ons, die duiven halen dezelfde snelheden als bij ons, alleen over het verdere verloop is ons niets bekende. Een andere Belgische lossing is uitgesteld. De Belgen hebben ook in Frankrijk gelost, waar de snelheden rond de 70 – 75 km lagen.

Er zijn Nederlandse lossingen geweest van organisaties van de Veluwe op kortere afstanden. Zover onze informatie strekt is dat niet veel beter gelopen als bij ons.

Een gemis voor onze organisatie is dat wij niet kunnen leunen op IWB informatie omdat dit na de laatste reguliere vlucht sluit. Wij denken dat we dit redelijk hebben opgelost door de kennis en beroep die wij kunnen doen op de mensen die ons ter wille zijn.

Afsluiter

Wij als organisatie willen er nog aan toevoegen dat wij een aanvullende functie hebben voor de gehele duivensport. Wij bieden de deelnemers sport en spel, daarnaast is het een feit dat als de liefhebber geen bruikbare jonge duiven de winter door kunnen brengen zij eerder geneigd zijn om te stoppen. Waar afdelingen “soms”  denken dat ze duiven verliezen aan onze organisatie is het tegendeel waar, wij creëren mee deelnemers en duiven voor het volgende seizoen.

Deze vlucht helpt niet natuurlijk, maar in de 20 jaar is dit een zeldzaamheid.

Via onze organisatie en de aandacht die we er aan besteden zijn ook meer jeugdliefhebbers en vrouwen gestart met duiven.

De maatschappelijke betrokkenheid die wij tonen met deze vluchten zijn in de loop der jaren ook niet onopgemerkt gebleven.

 

 

 

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.